gouwepeer

Admin
Medewerker
Astronomen hebben met behulp van de Europese Very Large Telescope (VLT) vastgesteld dat het zwarte gat in het centrum van Holmberg 15A – een kolossaal elliptisch sterrenstelsel in het hart van de cluster Abell 85 – enorm veel massa heeft. Het onderzoek waar deze meting deel van uitmaakt zal binnenkort worden gepubliceerd in het vaktijdschrift Astrophysical Journal.

Bijna elk volwaardig sterrenstelsel heeft een superzwaar zwart gat in zijn centrum. Doorgaans hebben deze objecten een massa die ergens tussen de 100.000 en 10 miljard zonsmassa’s ligt. Maar de sterrenstelsels die zich in het hart van een omvangrijke cluster bevinden doen er nog een schepje bovenop. Met 40 miljard zonsmassa’s behoort het zwarte gat in de kern van Holmberg 15A tot het selecte gezelschap van de ultrazware zwarte gaten.

1565036793565.png

Lees verder op allesoversterrenkunde.nl

gouwepeer

Admin
Medewerker
Om een idee te geven van een zwart gat:
De Zon heeft een diameter van ongeveer 1.300.000 km. Om hier een zwart gat van te maken moeten we de Zon samenpersen tot een bal van maximaal 3 km, terwijl de massa hetzelfde blijft. Voeg dan daarna 40.000.000.000 van deze zwarte gaten van 3 km samen en je hebt het monster gecreëerd van het bericht hierboven.

Pendel

Bekend lid
in memoriam
Jemig. Ik probeerde zojuist in Google de locatie van dit stelsel te vinden ten opzichte van de aarde en zon, maar ik kom er niet goed uit.

Dit is wat ik vind:
1565039031472.png

Candice

Nieuw lid
Om een idee te geven van een zwart gat:
Je bedoeld de doorsnede. Een diameter is namelijk de helft van een doorsnede en de doorsnede van de Zon is 1.390.000 km.

Pendel

Bekend lid
in memoriam
Diameter is gelijk aan doorsnede. De helft van de doorsnede (gezien vanaf het midden naar de rand) heet de straal. 2 x de straal is dus gelijk aan de diameter of doorsnede.

1566072535163.png