• Beste bezoeker, welkom op deze pagina. Indien je deze site voor het eerst bezoekt kan de Home pagina nuttige informatie bieden. Kijk rustig rond op deze site om een indruk op te doen. Merk hierbij op dat niet alles zichtbaar is zonder ingelogd te zijn. Interesse gewekt? Registreer dan eenvoudig een eigen account.

Zware vrachttrein als megabatterij

Zware vrachttrein als megabatterij voor dorre berggebieden
Zware vrachttrein als megabatterij voor dorre berggebieden
energietrein

De Amerikaanse start-up Advanced Rail Energy Storage (Ares) werkt aan energieopslag met verzwaarde treinstellen. Het eerste commerciële pilotproject, met een vermogen van 50 megawatt, bouwt Ares in Nevada.

Ares gebruikt overschotten aan duurzame elektriciteit om zware treinen naar een bergplateau te rijden. Als de opgeslagen energie weer nodig is, rollen de wagons terug naar beneden. De treinmotor werkt dan als generator en levert de elektriciteit direct aan het stroomnet.

Met het energieopslagsysteem claimt de start-up uit Californië een efficiënt alternatief te bieden voor het volpompen van stuwmeren, ook wel pumped hydro storage. De opslagboemeltjes leveren volgens Ares 80 tot 85 procent van de opgeslagen energie terug als bruikbare elektriciteit. Een pompcentrale heeft doorgaans een efficiëntie van 70 tot 80 procent.

Ares heeft toestemming gekregen om in Nevada een eerste project uit te rollen. Zeven treinen met een gewicht van 8.600 ton, op een bergspoor van 9 kilometer, leveren volgens de plannen maximaal 50 megawatt en slaan 12,5 megawattuur aan energie op. James Kelly, CEO van Ares, verwacht dat het project ‘minder dan € 55 mln’ zal kosten. Een kleine twee derde van dat bedrag is inmiddels binnen, zegt Kelly tegen UtilityDive. Begin 2019 verwacht de CEO de treincentrale in gebruik te nemen. Hij claimt een levensduur van minimaal 40 jaar voor het project.

Grootschalig en watervrij energie opslaan

Ares timmert al jaren aan de weg met Advanced Rail Energy Storage. Eerder heb ik het concept links laten liggen. Vooral omdat ik, als er toch hoogteverschil nodig is, de meerwaarde ten opzichte van een pompcentrale niet zag. De aanhoudende en ingrijpende problemen met de drooggevallen waterkrachtcentrale in Venezuela is wat dat betreft een echte eyeopener geweest; beschikbaarheid van water is allerminst een vast gegeven.

Natuurlijk moet Ares zijn ambitieuze claims over opslagefficiëntie, levensduur en flexibiliteit nog in de praktijk bewijzen. Maar met de basistechniek, elektrische treinen, is al decennia ervaring. Groot voordeel is verder de schaalbaarheid van het concept. Met een verdubbeling van het aantal treinstellen, verdubbelt Ares eenvoudig de opslagcapaciteit. En met een tweede spoor stijgt het vermogen dat een Ares-centrale kan opnemen en leveren direct met 100 procent.

Ook de geringe impact op de omgeving is een pre. Meer dan een spoortraject van een paar kilometer en twee rangeerterreinen op verschillende hoogtes is er aan infrastructuur niet nodig. Als de Ares-centrale na 40 jaar zijn taak volbracht heeft, zijn de rails en alle andere sporen van de technologie zo uitgewist. Vergelijk dat met een zware betonnen stuwdam, waarachter veel natuur en soms hele dorpen volledig onder water komen te staan.

Als de beschikbaarheid van water geen zekerheidje is, gooit Ares ten opzichte van pumped hydro storage hoge ogen voor zonnige en winderige berggebieden. Of het concept ook de concurrentie met goedkope accu’s aan kan is een tweede.

Bron: wattisduurzaam.nl

  • Gepubliceerd
    7 aug 2017
  • Paginaweergaven
    2.760